VY_32_INOVACE_160
ZÁVĚREČNÁ KONTROLNÍ PRÁCE PRO 5. ROČNÍK
Jméno:
1. Oprav chyby.
Ptačí zpěv
Mnozí lidé si dříve myslili, že ptáci zpívají proto, aby okouzlili své vyvolené samičky. Mylné je také všechno, co básníci opěvovali na slavíkovy. Slavičí spěv působí příjemně pouze na člověka. Kdybychom dali pěkně zpívajícímu slavíkovi do klece samičku, nezpíval by krásněji, nýbrž by úplně zmlkl. Samec i samička by byli k sobě navzájem zcela nevšímavý. Kdybysme však k samečkovi umístili do blízkého okolí jiného samečka, začal by hned moc zpívat. Z toho vyplívá poučení o významu ptačího zpěvu. Sameček chce celému okolí oznámit, že toto místo opsadil on. Je to také vírazná výzva k boji každému vetřelci. Všichni ptáci vylétají obvykle se svými zpěvy do víšek. Často vídáme například kosy vysoko na komínech, na nejvyších větvích stromů i na jiných vyvýšených místech.
2. Uveď jednotné číslo ke slovu "lidé".
3. Urči druhy zájmen.
můj
–>
mně
–>
ta
–>
4. Urči druh číslovek.
první
–>
několik
–>
troje
–>
5. Uveď slova opačného významu.
dobrotivý
–>
spí
–>
6. Uveď synonyma ke slovům.
dům
–>
dým
–>
děvče
–>
7. Urči podstatné jméno.
pád
číslo
rod
vzor
na komínech
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
jednotné
množné
pomnožné
mužský
ženský
střední
pán
hrad/les
muž
stroj
předseda
soudce
žena
růže
píseň
kost
město
moře
kuře
stavení
8. Urči sloveso.
osoba
číslo
způsob
čas
chtěli byste
1.
2.
3.
jednotné
množné
oznamovací
rozkazovací
podmiňovací
minulý
přítomný
budoucí
9. Vysvětli rčení.
Má zlaté srdce. –>
10. Urči přídavné jméno.
druh
vzor
ptačím (zpěvem)
tvrdé
měkké
přivlastňovací
mládý
jarní
otcův/matčin
11. Urči kořeny slov.
výletní
–>
pracovitost
–>
zasedání
–>
využitelný
–>
zálesák
–>
12. Uveď slovo nadřazené slovům "dědeček" a "babička".
13. Uveď přídavná jména.
dědeček
–>
babička
–>
14. Stupňuj přídavné jméno.
dobrý
15. Nadepiš slovní druhy
U
oken
obrácených
k
východu
se
táhla
vinná
réva,
před
okny
byla
malá
zahrádka
plná
růží
i
salátu,
petržele
a
jiné
zeleniny.